lauantai 30. marraskuuta 2013

Skolbesök

I vårt miljöprojekt besöker vi skolor i Hunsur och i närliggande områden. Första gången vi besöker skolan presenterar vi våra program, som vi erbjuder gratis och diskuterar passliga datum. Oftast blir väldigtt väl mottagna och ibland bjuds vi även på chai.

Vi delar ut infoblad om våra program till skolorna. Vissa läser igenom hela broschyren mycket noggrant och andra offrar knappt ett ögonkast utan undrar bara genast när vi kommer och dra programmen.

Våra program:

Powerpoint Presentations:

1. Global Warming and its effects on Agriculture
2. Global Warming and its effects on Biodiversity
3. Global Warming and its effect on Oceans/Marine life
4. Genetically Modified Foods
5. Plastic Pollution
6. Toxic e-waste
7. Renewable Energy Resources
8. Fertilizers and Pesticides, effect on environments and ecosystems
9. Importance of the Western Ghats
10. Are alcohol/tobacco/drugs necessities for the sustenance of human life?

Documentaries and interactive questions:

1. Home -documentary (English, Kannada)
2. Secrets of the King Cobra (English)
3. An Inconvenient Truth (English, Kannada)

Den andra gången vi besöker skolan har vi förberett programmen och har allting med oss i form av usb-stickor och bärbara datorer. De är alltid lika överraskade i skolorna när vi kommer (fastän vi fastslagit datum etc.). Mycket snabbt sätter de dock i ordning ett klassrum eller en festsal där vi kan framföra programmen. Men aldrig att de skulle vara förberedda. Vi har redan blivit vana vid flummeriet, så vi tar det lugnt och har tålamod. Ibland dyker det ändå upp mindre roliga saker, då vi t.ex. märker att vi inte kan ansluta vår dator till projektorn, eller då en projektor eller screen helt och hållet saknas. Förra veckan fick jag höra 5 minuter före jag skulle framföra min vetenskapligt detaljerade GMO-powerpoint att min publik egentligen inte förstår någon engelska. Vissa saker skulle ju nog vara trevliga att höra i förtid, speciellt då vi redan en gång frågat och checkat igenom allting med lärarna och rektorerna.

Skolorna har olika motiv som gör att de är intresserade av våra miljöprogram. Här kommer en lista på ett par exempel:

Lärarna får fritid. Då vi kommer och dra program behöver lärarna inte ha lektioner och de kan lugnt sitta och lyssna på våra presentationer. Det är alltså inte speciellt förvånande att de alltid försöker tränga in så många elever som möjligt i klassrummet. Oftast sitter där också 3-6 lärare och lyssnar, som om de inte hade något bättre att göra.

Coolt med utlänningar/vithyingar. Vissa skolor ordnar pinsamt högtidliga festligheter då vi kommer och visar bara en dokumentärfilm eller en powerpoint. Det hålls tal av och and och vi prisas och tackas och hamnar ta emot små presenter etc. I dessa fall är inte innehållen och lärdomarna i våra program det viktiga, utan endast vår närvaro och festligheterna betyder något.

Brist på program. I vissa skolor märker man att ingen egentligen bryr sig om att ens ha lektioner eller dra program för eleverna. Vårt besök är då mycket välkommet, varför inte? I alla fall har barnen något att göra ens en dag då utlänningarna drar sina program för dem.


Visst har vi också besökt skolor som visat genuint intresse för miljöproblemen, de flesta tycker nog att det är viktigt. Men fastän vi alltid blir väl mottagna slutar våra diskussioner mer rektorerna alldeles för ofta i att de säger att de kontaktar oss senare (vilket vi alla vet att inte kommer att hända). Ibland känner man sig liksom lurad, då det indiska sättet är att alltid vara lika vänlig och intresserad, men ändå i praktiken inte tillräckligt motiverad för att förverkliga de trevliga löftena. Men det är väl kultur-utbyte igen. Vi har kommit hit och det är vi som försöker ha förståelse och som försöker förlåta det här landet och dessa människor om och om igen. Det finns så mycket problem och avigsidor i hela miljöprojektet att det inte är lönt att ta upp allting här. Vi gör ändå vårt bästa av det som finns till vårt förfogande. Det gäller att försöka blunda för de negativa aspekterna och vara glad av varje liten sak som lyckas och går rätt, annars orkar man inte. Annars skulle man redan ha gett upp för länge sen.

(käännös suomeksi tulee myöhemmin erillisenä tekstinä )

"these social workers have come from countries far away to save our planet earth..." right...

Secrets of the King Cobra at Cauvery College in Gonikoppa

"Lukas what is the right answer...?"

"...-and I would also like to thank our beloved principal for showing such interest in our environmental programs..."

Att ta bilder med oss är också en av favorit grejerna när vi besöker olika skolor.



" and here you can see the genetically modified seedless grapes.."


"You all know what the Greenhouse Effect is, right?"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti